Hemtjänst


Genom vår hemtjänst får du det stöd och den omsorg du behöver

Card Image 1

Vi stärker individen

Luna vård och omsorgs uppdrag är att förstärka individen, vilket medför att vi ser, stödjer och stärker varje individ. Vi vill att alla ska kunna leva ett så självständigt och meningsfullt liv som möjligt. I allt arbete utgår vi från våra värderingar – omtanke, tillgänglighet, engagemang, trygghet, respekt och kompetens. Värderingarna hjälper oss i varje insats.

Systematiskt kvalitets- och miljöarbete

Vi arbetar aktivt med kontaktmannaskap för att tillgodose alla behov och rutiner på bästa möjliga sätt, vi prioriterar små arbetsgrupper som ger god kontinuitet. Ordning och reda är grundläggande för att kunna ge en trygg, omsorg och service. Alla medarbetare utgår ifrån våra godkända lokaler, har arbetskläder, ID-kort och kör företagsbilar. Varje avvikelse och synpunkt dokumenteras i vårt avvikelsesystem och avvikelser åtgärdas skyndsamt. Nycklar förvaras i brandsäkra nyckelskåp med digital spårning och vi har ansvarsförsäkring.

Systematiskt förbättringsarbete

Vi arbetar aktivt med kontaktmannaskap för att tillgodose alla behov och rutiner på bästa möjliga sätt, vi prioriterar små arbetsgrupper som ger god kontinuitet. Ordning och reda är grundläggande för att kunna ge en trygg, omsorg och service. Alla medarbetare utgår ifrån våra godkända lokaler, har arbetskläder, ID-kort och kör företagsbilar. Varje avvikelse och synpunkt dokumenteras i vårt avvikelsesystem och avvikelser åtgärdas skyndsamt. Nycklar förvaras i brandsäkra nyckelskåp med digital spårning och vi har ansvarsförsäkring.

Card image

Personalkontinuitet

Alla kunder får en kontaktman som är ansvarig för kundens insatser. Kontaktmannen arbetar ofta måndag till fredag – detta leder till att kontinuiteten för kunden blir bra. I kundens hem pärm ska direktnummer till kontaktmannen finnas. På kväll och helg arbetar vår andra personalgrupp. Varje vecka och månad mäter vi kontinuiteten på varje verksamhet för att säkra att vi håller det vi lovar. Våra medarbetare har erfarenhet av äldreomsorg och är utbildade för att kunna ge dig hjälp, utifrån ditt biståndsbeslut från kommunen.

Kvalitetsarbete med tydlig struktur


Vi har en tydlig struktur för kvalitetsarbetet som genomsyrar alla delar av företaget. Från det lokala kvalitetsarbetet som alla våra medarbetare är delaktiga i som är hemtjänsten, till det övergripande kvalitetsarbetet som syftar till att vi ska erbjuda individanpassad omsorg av hög kvalitet. Vårt mål är att Luna vård och omsorg ska ha högst kundnöjdhet på varje ort där vi finns och att vi ska vara ledande samt drivande inom kvalitetsutveckling.

Gemensam planering utifrån dina behov (genomförandeplan)


Vi utformar de insatser du blivit beviljad utifrån dina önskemål och din förmåga. Tillsammans med dig tar vi fram en plan som beskriver hur, vad, när och av vem insatserna ska utföras. Hjälpen omfattar dygnets alla timmar, vardag som helgdag. Omfattningen på hjälpinsatserna kan variera mellan några timmar i månaden till flera gånger per dygn.

Personlig och nära omvårdnad


Vår ambition är att du ska få en personlig omvårdnad. Alla som har hemtjänst från Luna vård och omsorg har en fast omsorgskontakt, vars uppgift är att lära känna dig som kund.

Engagerade och erfarna medarbetare


De som kommer hem till dig är i stor utsträckning utbildade undersköterskor, men även vårdbiträden med erfarenhet av vård och omsorg. Våra medarbetare är engagerade och lyhörda och behärskar det svenska språket, både muntligt och skriftligt. Talar du ett annat språk är det vår ambition att åstadkomma en god lösning. De som besöker dig har alltid identitetsbrickor som visar att de kommer från Luna vård och omsorg.

Hemtjänst efter dina önskemål


I många kommuner runt om i Sverige erbjuder vi allt från omsorg och måltidsservice till städning, tvätt samt kvälls- och nattjänster. I många uppdrag ingår även hemsjukvård. När du beviljats bistånd för hemtjänst från din kommun och valt Luna vård & omsorgs hemtjänst som utförare bokar vi in ett hembesök för att gå igenom dina behov och önskemål. De dokumenteras i en genomförandeplan som ligger till grund för vårt arbete hos dig, så att omsorgen blir så personlig som möjligt.

En av våra medarbetare inom hemtjänsten utses också till din kontaktperson. kontaktpersonnen är den som i första hand utför insatserna i ditt hem och har extra ansvar för dig vilket bidrar till en ökad kontinuitet och trygghet. Skulle du av någon anledning inte vara nöjd med din kontaktperson går det självklart bra att byta.

Om du redan har hemtjänst men vill byta till Luna vård & omsorgs hemtjänst så kontaktar du din biståndshandläggare hos kommunen som hjälper dig.

Vad kostar hemtjänsten?


Det kostar ingenting extra att anlita en privat utförare som Luna vård & omsorgs hemtjänst. Prissättningen för hemtjänst bestäms i varje enskild kommun, och även om den kan variera mellan olika kommuner är den alltid inkomstprövad. Det innebär att priset bestäms utifrån dina inkomster. Det finns dock ett maximalt belopp du kan få betala per månad, oavsett var du bor, vilka beviljade insatser och inkomst du har.

Har du frågor om prissättningen kan du vända dig direkt till din kommun. Om du undrar hur du går till väga för att få ett biståndsbeslut får du gärna kontakta oss så hjälper vi dig.

Hur gör jag för att välja Luna vård och omsorg?

Ta kontakt med din biståndshandläggare om du vill välja oss som utförare. Kontakta oss gärna om du har frågor eller funderingar!

Vi tar emot ärenden dygnet runt

Kontakta oss om du har frågor om ett särskilt ärende eller bara vill ha rådgivning. Vi har en hög beredskap och tar emot ärenden dygnet runt. Våra verksamheter tar emot placeringar från alla delar av landet.

Vid akuta placeringar, ring oss dygnet runt.

076 851 74 90
info@lunaomsorg.se